Pijn-reducerende massage is ontwikkeld voor mensen met pijnlijke spieren en/of gewrichten (reuma, fybromyalgie). De methode is ontwikkeld door Edwin Ransijn, massagetherapeut en –opleider in Alphen aan de Rhijn. De massage is samengesteld uit verschillende behandelvormen en geworden tot een aangename behandelvorm bestaande uit drukken, losmakende bewegingen, wiegen en wrijven, op een rustige en ritmische manier.

Lichamelijke en emotionele pijn
Pijn kennen we zowel lichamelijk als ook emotioneel. Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Er is iets aan de hand. Acute pijn heeft onmiddellijk invloed op je en vraag direct aandacht en aanpassing in je gedrag. Bijvoorbeeld het direct terugtrekken van je hand als het water uit de kraan te heet is. Chronische pijn is minder heftig en vraagt niet direct om actie. Deze pijn is wel voortdurend aanwezig en beïnvloedt het welbevinden langer negatief. De pijnbeleving hangt af van wie en hoe we zijn en van sociaal-culturele factoren. Een topsporter of militair hebben geleerd om pijn te verdragen. Een pijnlijke emotionele ervaring uit het verleden kan ook zorgen voor een verhoogde emotionele pijntolerantie.

Het waarschuwingssignaal van het lichaam vraagt om aandacht, gevolgd door rust en ontspanning. Het zal herkenbaar voor je zijn dat in de huidige tijd, waarin er veel van je gevraagd wordt, je deze rust en ontspanning niet hebt of jezelf niet gunt. Je probeert de pijn wellicht te onderdrukken met een pijnstiller of te negeren. Bij langer gebruik van de pijnstilling bestaat de kans dat ook andere waarschuwingssignalen van het lichaam niet worden gevoeld, met als gevolg overbelasting.

Ditzelfde kan gebeuren bij emotionele pijn. Deze pijn wordt meestal verzacht of onderdrukt met behulp van eten, alcohol drinken, roken of drugs. Je bent je pijn en verdriet niet meer bewust. Je raakt verder bij jezelf vandaan.

Diepe ontspanning
De pijn-reducerende massage zorgt voor een diepe ontspanning van je lichaam en alle lagen van je zijn om zo het herstellend vermogen van je lichaam te versterken. De bewegingen nodigen het onderbewustzijn uit om de spanningen los te laten. Soms is er kortdurend verdriet, maar deze komt en gaat. Vrijheid en ontspanning nemen de plaats over van stijfheid, spanning of pijn. Door de toegenomen ontspanning en bewustwording van je lichaam word je je bewust van de grenzen en mogelijkheden hiervan. Je kunt steeds beter luisteren naar de stem van je eigen lichaam.

Pijn-reducerende zelfhelende massage
Deze massagevorm is naar mijn idee de vorm die het meest gericht is op het zelfhelend vermogen van het lichaam. De beïnvloeding van lichaam en geest over en weer werkt herstellend en helend in alle lagen van ons menszijn. Om deze reden heb ik de naam van deze massage uitgebreid met zelfhelend: pijn-reducerende zelfhelende massage.

Ik nodig je graag uit om deze massage te ervaren. De massage zelf duurt ongeveer een uur. De massage vraagt om tijd en aandacht vóór, maar vooral na de behandeling, waardoor de totale behandelduur anderhalf uur is.

logo2.jpg